رد کردن پیوندها

آیا توسعه باتری های سرب – اسید متوقف می شود؟

با اوج ‌گیری تقاضا برای باتری ‌های لیتیوم-یونی برای استفاده در خودروهای برقی، بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که سرنوشت تولید باتری‌های سرب- ‌اسید درآینده چه‌ خواهد بود؟ همین‌طور این‌که آیا این مدل باتری‌ها به‌پایان عمر خود رسیده‌اند و حداقل تا سال‌ های آینده دیگر شاهد استفاده از آن‌ ها در خودروها نخواهیم بود؟ درعین حال این‌که آیا دربخش مربوط به‌ باتری‌ های سرب-‌اسید با تنوع و توسعه مواجه خواهیم شد یا خیر، جزو دیگر سوالات مطرح در این باب است.

دراین خصوص آلیستر دیویدسون، مدیر کنسرسیوم نوآوری در باتری می‌گوید: آنچه مسلم است این‌که فناوری مربوط به‌ باتری‌ های سرب‌-اسید می‌تواند راهگشای تولید باتری‌ های لیتیوم-یون برای استفاده در خودروهای برقی باشد و درعین حال پیش‌بینی می‌شود استفاده از این نوع باتری‌ ها همچنان ادامه داشته باشد و خودروهای احتراقی و هیبریدی همچنان از باتری ‌های سرب-اسید طی سال ‌های متمادی استفاده کنند.

این مدیر کنسرسیوم نوآوری در حوزه باتری در رابطه با این پرسش که چه ‌فرصت ‌هایی پیش روی تولیدکنندگان باتری‌ های سرب-‌اسید در بازار خودرو وجود دارد، اظهار می‌کند: ما بیش‌ترین فرصت را پیش روی سازندگان این نوع باتری ‌ها با فعالیت در بخش ‌های مربوط به خودروهای کوچک و مدل ‌های هیبرید می‌بینیم. در واقع باتری ‌های سرب-‌اسید همچنان منبع اصلی برای تامین برق مورد نیاز خودروهای دارای موتور بنزینی و دیزلی محسوب می ‌شوند. همچنین تامین انرژی سیستم‌ های الکتریکی و عملکردهای امنیتی و اضطراری همچنان برعهده این دسته از باتری‌ هاست.

دیویدسون درخصوص این‌که آیا صنعت تولید باتری‌ های سرب-‌اسید همچون گذشته ظرفیت برای پیشرفت و توسعه خواهد داشت یا خیر؟ تصریح می‌کند: درحال حاضر خودروهای دارای پیشرانه معمولی از سیستم‌ های استارت، استاپ یا میکروهیبردی و… برای کاهش انتشار دی ‌اکسیدکربن استفاده می‌کنند و این چرخه فعالیت باتری را به ‌شدت افزایش می‌دهد.

وی‌ می‌افزاید: یعنی به‌ جای یک بار شروع سرد در هر سفر با سیستم ‌های الکتریکی که توسط دینام تامین می‌ شوند، هر بار که خودرو به‌حالت سکون درمی‌آید موتور متوقف می‌ شود و هنگام توقف آن، سیستم ‌های الکتریکی توسط باتری تغذیه می‌شوند و دوباره پیشرانه توسط باتری راه ‌اندازی می ‌شود. وی تاکید می‌کند: صنعت باتری سرب-‌اسید انواع جدیدی از باتری را با مدل ‌های Enhanced Floodedd  و Absorptive Glass Mat برای بهبود عملکرد در برنامه‌ های شروع کار خودرو طراحی کرده است و این باتری‌ ها در برابر دو چالش فنی سرافراز بوده‌اند: 1- مقاومت در برابر هزاران چرخه کوچک شارژ و دشارژ. 2- بازیابی انرژی ترمز با دریافت سریع شارژ از دینام.

پیام بگذارید

This website uses cookies to improve your web experience.